De Herinneringstheorie

 In Blog

DE HERINNERINGSTHEORIE
Amsterdam, 11-11 2020
Auteur: Pieter Knabben.
Wat is de herinneringstheorie? Ik heb mij door de jaren heen verdiept in de filosofie en de elementaire levenswijsheden die wij allen in ons meedragen. Het is de rugzak met levenservaring, het fundament voor de toekomst die wij niet zelf kunnen voorspellen.

Kennis, ervaring, discipline en de herinnering aan alles wat wij in ons leven tot op dit moment hebben meegemaakt zijn niet weg te cijferen.
De herinneringstheorie komt voort uit de filosofie, het theoretische discipline dat zoekt naar antwoorden op fundamentele vraagstukken rondom kennis, het bestaan, waarheid, schoonheid, liefde en taal.
Filosofie draait om het voeren van debatten die ervoor zorgen dat de mens nadenkt en bovenal allerlei soorten vragen stelt om met rationele argumenten tot de waarheid te komen.
De herinneringstheorie is een van de theorieën die voortkomen uit filosofie als een methode om kennis te begrijpen; de kennis die de mens overal ter wereld eeuwenlang heeft geprobeerd te ontwikkelen, scheppen en innoveren, omdat kennis uiteindelijk een machtsmiddel is dat zich in veel gevallen kan ontwikkelen en systematiseren om goed of kwaad te doen.
Een voorbeeld van kennis als ontwikkeling in de 21ste eeuw is de technologische vooruitgang die gecreëerd en geïmplementeerd is om de kwaliteit van leven te verbeteren op het gebied van gezondheid, werk en onderwijs.
Deze kennis heeft echter ook geleid tot machtsstrijden, oorlogen en biotechnische creaties zoals kernbommen, wapens en andere zaken die specifiek worden gebruikt om op een negatieve manier macht over de mensheid uit te oefenen.
(Wellicht is het Covid-19 virus een goed voorbeeld van biologische oorlogsvoering om de mensheid onder controle te krijgen en de houden.)
Hiermee heeft de mens eeuwenlang een persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt, waarbij hij zijn kennis op de proef moest stellen en niet gehinderd werd in het gebruik ervan om vooruit te komen.
Vanuit het oogpunt van leiderschap zijn mensen niet beperkt in het beheren van kennis en het leren ervan door middel van lesgeven.
Daarin is de rol van de leider, leraar, meester of gids essentieel voor kennis, omdat volgens mij iedereen aangeboren kennis heeft, maar we iemand nodig hebben om ons te kunnen herinneren wat we diep van binnen al weten.
Met de juiste vragen en begeleiding is het mogelijk om de gewenste maximale ontwikkeling in kennis te bereiken.
Kennis wordt niet ontdekt, maar waargenomen, iedereen voelt als hij voor de eerste keer met een onbekende persoon in contact komt snel genoeg of deze persoon kennis en ervaring heeft opgedaan in zijn leven.

plato and socrates

Recent Posts

Start typing and press Enter to search

schuldenberg